Valse e-mails of sms-berichten met een foute link lijken steeds echter. Oplichters proberen zo aan uw DigiD-inloggegevens of bankgegevens te komen. Dit heet phishing.
Heeft u op een link in een vals bericht geklikt en uw gegevens ingevuld? Kijk dan op de pagina Fraude of misbruik welke stappen u moet doorlopen.
Kenmerken van een vals bericht
Boodschap die angstig maakt. U moet bijvoorbeeld direct betalen anders wordt uw account stopgezet.
Let op, DigiD stuurt u nooit berichten met een link of QR-code. Ziet u wel een link of QR-code in een bericht dat van DigiD lijkt te komen? Scan de QR-code niet en klik niet op de link.
Stel DigiD op de hoogte van valse e-mail of sms
Heeft u een valse e-mail of sms ontvangen en heeft u het bericht bewaard? Stuur het bericht dan door naar DigiD. Misschien is de de phishing-website nog niet bekend bij ons. Wij laten de website zo snel mogelijk uit de lucht halen.
Vals bericht doorsturen naar DigiD: u kunt de mail of een foto van de sms doorsturen naar valse-email@digid.nl.
Heeft u het bericht aan ons gestuurd? Verwijder het dan uit uw inbox en uit uw prullenbak. Twijfelt u of het bericht vals is? Neem dan contact op met onze Helpdesk.
DigiD stuurt u een automatisch bericht als er iets in uw account wijzigt. Bijvoorbeeld bij een aanvraag, activatie van de app, een wijziging of als uw DigiD na 3 jaar verloopt. Zo controleren we of u de wijziging zelf heeft gedaan en niet iemand anders.
Let op, medewerkers van DigiD vragen u nooit om uw inloggegevens.
Heeft u zelf niets gewijzigd, maar krijgt u toch een bericht? Controleer dan of uw e-mailadres wordt gebruikt voor de DigiD van bijvoorbeeld een familielid. Misschien heeft die persoon iets in zijn DigiD-account gewijzigd.