Echt bericht van DigiD herkennen
DigiD stuurt u een automatisch bericht als er iets in uw account wijzigt. Bijvoorbeeld als u een DigiD aanvraagt, uw DigiD (app) activeert, uw e-mailadres of wachtwoord wijzigt, of uw DigiD na 3 jaar verloopt. Dit is een beveiligingsmaatregel. Zo controleren we of u het was die iets in uw account heeft gewijzigd.
Heeft uzelf niets gewijzigd, maar krijgt u toch een bericht? Controleer dan of uw e-mailadres wordt gebruikt voor de DigiD van bijvoorbeeld een familielid. Mogelijk heeft die persoon iets in zijn DigiD-account gewijzigd.
Denkt u dat iemand zonder uw toestemming iets in uw DigiD-account heeft gewijzigd? Neem dan direct contact op met onze Helpdesk.
Vals bericht herkennen
Kenmerken van een vals bericht zijn bijvoorbeeld:
- Boodschap die angstig maakt. U moet bijvoorbeeld direct betalen anders wordt uw account stopgezet.
- Link in het bericht waarop u moet klikken. (DigiD stuurt nooit links in e-mails of sms-berichten).
- Het bericht staat in uw spam-mailbox.
- In gebrekkig Nederlands geschreven bericht.