Hoofdinhoud

Fraude of misbruik

Denkt u dat iemand uw DigiD-inloggegevens heeft of is uw telefoon met de DigiD app gestolen. Onderneem dan direct actie.

Iemand kan met uw inloggegevens bijvoorbeeld uw bankrekeningnummer bij de Belastingdienst wijzigen of persoonlijke gegevens bekijken in MijnOverheid. Dit kan nare gevolgen hebben . 

Gevaarlijke situaties

  • iemand anders heeft uw inloggegevens
  • malware (virus) op uw apparaat
  • DigiD-gegevens ingevuld op een valse website (phishing)

Denkt u dat u hier slachtoffer van bent? Bijvoorbeeld doordat u op een link heeft geklikt of een QR-code heeft gescand in een nepbericht. Volg dan onderstaande stappen en neem contact op met de Fraudehelpdesk. 

Ga naar de website van de fraudehelpdeskExterne link

Let op, heeft u uw bankgegevens ingevuld? Neem dan contact op met uw bank. 

Telefoon met DigiD app is gestolen

Deactiveer de DigiD app op het apparaat dat is gestolen. U kunt dit doen in uw persoonlijke Mijn DigiD-account. Heeft u de app gedeactiveerd op het gestolen apparaat? Dan is het niet meer mogelijk om de DigiD app op dat apparaat te gebruiken. U kunt de app dan weer veilig installeren op uw nieuwe telefoon of tablet. 

Is er daadwerkelijk fraude gepleegd?

Meld fraude direct en doe aangifte bij de politie. Probeer zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen voor de aangifte.

Bent u slachtoffer van identiteitsfraude? Meld dit dan ook bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Het CMI geeft ondersteuning en adviseert wat u moet doen als u slachtoffer bent van identiteitsfraude.

Lees meer over het CMI op de website van de RijksoverheidExterne link