DigiD aanvragen
Heeft u nog geen DigiD en wilt u een account aanvragen? Download de DigiD app en vraag uw DigiD aan in de app. Of gebruik het aanvraagformulier op de website. Voor uw aanvraag heeft u uw burgerservicenummer (BSN) nodig.
Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. Of dat nou bij de overheid is, het onderwijs, de zorg of voor uw pensioen.
Heeft u nog geen DigiD en wilt u een account aanvragen? Download de DigiD app en vraag uw DigiD aan in de app. Of gebruik het aanvraagformulier op de website. Voor uw aanvraag heeft u uw burgerservicenummer (BSN) nodig.
U kunt op 2 manieren uw DigiD aanvragen:
Download de DigiD app op uw telefoon of tablet. Wanneer de app om uw gebruikersnaam en wachtwoord vraagt, tik op ‘Geen DigiD’. Volg de stappen in de app. Onthoud uw gekozen pincode goed. Let op: als u een DigiD aanvraagt via de app, kunt u alleen inloggen met de DigiD app.
Ga naar digid.nl/aanvragen, vul uw gegevens in en rond uw aanvraag af.
Komt u er niet uit? Bekijk dan stap voor stap wat u moet doen.
Ouders en voogden mogen hun kind tot 14 jaar helpen bij het aanvragen en gebruiken van een DigiD. Vul bij de aanvraag de gegevens in van het kind. Kinderen van 14 jaar of ouder moeten zelf hun DigiD aanvragen en gebruiken. DigiD is vanaf 14 jaar en ouder namelijk strikt persoonlijk.
Woont u nog in Nederland? En verhuist u binnenkort naar het buitenland? Regel dan vóór vertrek het volgende:
Dit kan u in het buitenland een hoop moeite besparen. Zo weet u ook zeker dat u straks uw zaken met de Nederlandse overheid, zorg, onderwijs of pensioenfonds direct kunt regelen via DigiD.
Woont u in het buitenland? En heeft u de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan kunt u een DigiD aanvragen. Had u al een DigiD voordat u verhuisde naar het buitenland? Dan kunt u die gewoon blijven gebruiken.
DigiD aanvragen als u in het buitenland woont
Dan hoeft u niet langs een balie. Vraag uw DigiD aan via de Sociale Verzekeringsbank. U ontvangt de brief met uw DigiD activeringscode op uw adres in het buitenland.
Heeft u een DigiD aangevraagd? Binnen 3 werkdagen ontvangt u een brief met een activeringscode. U kunt de activatie van uw DigiD account meteen afmaken in de DigiD app. Zowel het account als de app zijn hierna geactiveerd.
Of rond de activatie af via de website: klik op ‘Activeringscode invoeren’.
Heeft u een DigiD aangevraagd? Dan ontvangt u binnen 3 werkdagen een brief met een activeringscode. U kunt de activatie van uw DigiD-account meteen afmaken in de DigiD app. Zowel het account als de app zijn hierna geactiveerd. Download de app en volg onderstaande stappen.
Als u uw DigiD heeft aangevraagd via de website, dan kunt u uw DigiD ook activeren via de website:
Lukt het niet om uw DigiD te activeren? Controleer dan voor de zekerheid eerst of u de volgende gegevens juist invult:
Mogelijk is uw DigiD al geactiveerd. Probeer daarom in te loggen in Mijn DigiD. Als dit lukt, dan is uw DigiD al geactiveerd.
Lukt het nog steeds niet om uw DigiD te activeren? Dan kunt u uw DigiD het beste opnieuw aanvragen. U krijgt dan wederom binnen 3 werkdagen een brief met activeringscode thuisgestuurd.
U ontvangt de brief met activeringscode op uw huisadres. Houd rekening met het volgende:
Is dit alles niet van toepassing? Dan kunt u uw DigiD het beste opnieuw aanvragen. Ontvangt u opnieuw geen brief? Neem dan contact op met de DigiD helpdesk.
DigiD stuurt de brief met de activeringscode automatisch naar het adres waarop u staat ingeschreven bij uw gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit is een beveiligingscontrole of u echt zelf een DigiD heeft aangevraagd.
Het versturen van de code per e-mail is niet veilig genoeg. Iemand anders zou dan uit uw naam een DigiD kunnen aanvragen waarbij diegene zijn of haar e-mailadres opgeeft. U heeft dan niet door dat iemand anders uit uw naam een DigiD heeft aangevraagd.
Heeft u een andere code ontvangen? Bijvoorbeeld om uw wachtwoord te herstellen? Lees op de pagina Code ontvangen wat u moet doen.