DigiD aanvragen
Heeft u nog geen DigiD en wilt u een account aanvragen? Gebruik dan het aanvraagformulier. Voor uw aanvraag heeft u uw burgerservicenummer (BSN) nodig.
Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. Of dat nou bij de overheid is, het onderwijs, de zorg of voor uw pensioen.
Heeft u nog geen DigiD en wilt u een account aanvragen? Gebruik dan het aanvraagformulier. Voor uw aanvraag heeft u uw burgerservicenummer (BSN) nodig.
Ga naar digid.nl/aanvragen, vul uw gegevens in en rond uw aanvraag af.
Komt u er niet uit? Bekijk dan stap voor stap wat u moet doen.
Woont u in het buitenland? En heeft u de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan kunt u een DigiD aanvragen. Had u al een DigiD voordat u verhuisde naar het buitenland? Dan kunt u die gewoon blijven gebruiken.
DigiD aanvragen als u in het buitenland woont
Dan hoeft u niet langs een balie. Vraag uw DigiD aan via de Sociale Verzekeringsbank. U ontvangt de brief met uw DigiD activeringscode op uw adres in het buitenland.
Heeft u een DigiD aangevraagd? Binnen 3 werkdagen ontvangt u een brief met een activeringscode. Activeer uw DigiD met uw gebruikersnaam, wachtwoord en deze code. Na het activeren kunt u inloggen.
Heeft u een DigiD aangevraagd? Dan ontvangt u binnen 3 werkdagen een brief met een activatiecode.
Tip: u kunt de activatie van uw DigiD account ook afmaken in de DigiD app. Zowel het account als de app zijn hierna geactiveerd.
Lukt het niet om uw DigiD te activeren? Controleer dan voor de zekerheid eerst of u de volgende gegevens juist invult:
Mogelijk is uw DigiD al geactiveerd. Probeer daarom in te loggen in Mijn DigiD. Als dit lukt, dan is uw DigiD al geactiveerd.
Lukt het nog steeds niet om uw DigiD te activeren? Dan kunt u uw DigiD het beste opnieuw aanvragen. U krijgt dan wederom binnen 3 werkdagen een brief met activeringscode thuisgestuurd.
U ontvangt de brief met activeringscode op uw huisadres. Houd rekening met het volgende:
Is dit alles niet van toepassing? Dan kunt u uw DigiD het beste opnieuw aanvragen. Ontvangt u opnieuw geen brief? Neem dan contact op met de DigiD helpdesk.
DigiD stuurt de brief met de activeringscode automatisch naar het adres waarop u geregistreerd staat in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit is meteen een controle of u echt de persoon bent die uw DigiD heeft aangevraagd.
Het sturen van de brief is een belangrijk onderdeel van de betrouwbaarheid van DigiD.
Heeft u een andere code ontvangen? Bijvoorbeeld om uw wachtwoord te herstellen? Lees op de pagina Code ontvangen wat u moet doen.