Misbruik van uw gegevens

Met DigiD laat u zien wie u bent. Uw DigiD is een soort digitaal paspoort. Heeft iemand anders uw gegevens en maakt die persoon er misbruik van? Meld dit dan via de DigiD Helpdesk.

Iemand misbruikt uw DigiD

Heeft iemand uw DigiD-inloggegevens in handen? Dan kunnen zij bijvoorbeeld uw persoonlijke gegevens wijzigen bij de overheid. Maakt iemand misbruik van uw DigiD, dan is dit identiteitsfraude. Neem dan direct de volgende stappen:

  • verzamel bewijsmateriaal
  • meld misbruik van uw DigiD via de DigiD Helpdesk en vraag hun uw account op te heffen
  • doe aangifte van misbruik bij de politie

Ook als u alleen maar een vermoeden hebt van misbruik, is het verstandig uw DigiD op te heffen en daarna een nieuwe DigiD aan te vragen.

Meld Misbruik via de DigiD Helpdesk

    Advies

    Het Centraal meldpunt identiteitsfraude kan u verder adviseren en ondersteunen.

    Belastingfraude

    Bent u het slachtoffer van belastingdienstfraude? Meld dit dan via loket.fraudeslachtoffers@belastingdienst.nl of via de Belastingtelefoon.

    Houd uw gegevens privé

    Medewerkers van DigiD zullen u nooit vragen naar uw gebruikersnaam, wachtwoord of pincode. Niet via de telefoon, niet via e-mail, Twitter, WhatsApp, of welke andere manier.

    Wij sturen u ook nooit ongevraagd een bericht. Ontvangt u wel ongevraagd een bericht over DigiD, en lijkt de afzender DigiD of de overheid te zijn? Dan gaat het waarschijnlijk om een vals bericht, waarin de afzender probeert uw gegevens te stelen. Dit noemen we phishing.

    Lees meer over phishing