Bij veel organisaties kunt u niet meer inloggen met alleen uw wachtwoord en gebruikersnaam. U heeft dan altijd uw telefoon nodig. Download de DigiD app. Dit is de makkelijkste manier om veilig in te loggen.
Hoofdinhoud
Gebruikersnaam en wachtwoord
U maakt direct een gebruikersnaam en wachtwoord aan als u DigiD aanvraagt. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed. Daarmee kunt u inloggen.
Gebruikersnaam en wachtwoord kiezen
Gebruikersnaam
U moet een gebruikersnaam voor uw DigiD kiezen die nog niet door iemand anders wordt gebruikt. Bestaat uw gebruikersnaam al? Geef dan een andere gebruikersnaam op. In uw gebruikersnaam kunt u ook bijvoorbeeld een apenstaartje @, een underscore _ of een streepje - gebruiken. Ook kunt u cijfers toevoegen of sommige letters vervangen door cijfers.
Waar moet ik opletten bij het kiezen van een gebruikersnaam:
- hoofdlettergevoelig
- geen spaties
- minimaal 6, maximaal 32 tekens
- leestekens of cijfers mogen gebruikt worden
Wachtwoord
Kies een moeilijk te raden wachtwoord. Uw wachtwoord moet ten minste aan de volgende eisen voldoen:
- geen spaties
- 1 kleine letter
- 1 hoofdletter
- 1 cijfer
- 1 leesteken (bijvoorbeeld & ^ % ! )
- minimaal 8 , maximaal 32 tekens
Gebruikersnaam of wachtwoord wijzigen
Gebruikersnaam
U kunt uw gebruikersnaam niet wijzigen, dit kan alleen als u een nieuwe DigiD aanvraagt.
Wachtwoord
Heeft u een geactiveerde DigiD en wilt u uw huidige wachtwoord wijzigen?
- Log in via mijn.digid.nl
- Klik op 'Wachtwoord wijzigen'
- Vul uw oude wachtwoord in en vul daarna uw nieuwe wachtwoord in.
Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten
Gebruikersnaam
Bent u uw gebruikersnaam vergeten? Dan moet u een nieuwe DigiD aanvragen. Uw gebruikersnaam is namelijk privé. De helpdesk kan deze daarom niet voor u opzoeken.
Wachtwoord
Bent u uw wachtwoord vergeten?
- Ga naar www.digid.nl/herstellen
- Vul uw burgerservicenummer (BSN) en gebruikersnaam in
U kunt uw wachtwoord op 3 manieren herstellen, namelijk met:
- e-mail én sms (e-mailadres en telefoonnummer zijn aan uw DigiD toegevoegd)
- brief
- DigiD app (geactiveerd)
Per e-mail en sms
- Vul de code in die u via e-mail ontvangt
- Vul de code in die u op uw telefoon ontvangt
- Kies een nieuw wachtwoord
Per brief
U ontvangt binnen 3 werkdagen de brief met herstelcode.
Heeft u de brief ontvangen?
- Ga naar invoeren herstelcode
- Vul uw burgerservicenummer in (BSN) en gebruikersnaam in
- Vul de herstelcode uit de brief in
- Stel een nieuw wachtwoord in
Via de DigiD app
Heeft u een geactiveerde DigiD app en kunt u hiermee nog wel inloggen? Dan kunt u uw wachtwoord direct herstellen via de DigiD app:
- Ga naar ‘Mijn DigiD’ en log in met de DigiD app.
- Kies ‘Wachtwoord wijzigen’.
- Kies voor: ‘Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app’ en klik op ‘Volgende’.
- Voer uw nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op ‘Wachtwoord opslaan’.
- Open de DigiD app en voer uw pincode in.
- Tik op ‘Koppelcode nodig?’ Een koppelcode verschijnt in de DigiD app.
- Voer de koppelcode in op uw computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
- Scan de QR-code met uw DigiD app en bevestig uw keuze.
- Uw wachtwoord is nu opnieuw ingesteld.
Inloggen lukt niet
Lukt het u niet om in te loggen met uw DigiD? Dit kan een aantal oorzaken hebben:
- Verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord: controleer of u de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
- Activatie: uw DigiD is niet geactiveerd. Activeer eerst uw DigiD met de activeringscode die u per brief hebt ontvangen.
- Geblokkeerd: uw DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade is opgeheven en probeer het opnieuw (na 15 minuten).
- Verlopen: uw DigiD is verlopen omdat deze drie jaar niet is gebruikt. Vraag dan opnieuw uw DigiD aan.
Het kan ook zijn dat uw DigiD niet werkt op de website van de organisatie waarbij u probeert in te loggen. Controleer of u kunt inloggen op Mijn DigiD
. Als dit lukt betekent dit dat uw DigiD goed werkt. Neem dan contact op met de organisatie waar u probeert in te loggen.
Inlogscherm DigiD toont niet
Ziet u het inlogscherm van DigiD niet? Dan gebruikt u waarschijnlijk verouderde software die niet meer voldoet aan de beveiligingseisen van DigiD.
Update daarom uw besturingssysteem en ook uw browser naar de meest recente versie. Of log in met een ander apparaat dat over het juiste besturingssysteem beschikt. U kunt de volgende besturingssystemen gebruiken:
Computer
- Windows 7 / 8.1
- Windows 10
- OSX 10.9.4 of hoger
Mobiel
- IOS 7 of hoger
- Android 6 of hoger
Machtigen
Wilt u iemand anders uw zaken laten regelen? Dan kunt u die persoon machtigen. U hoeft uw gebruikersnaam en wachtwoord hiervoor niet af te geven.
Wonen in het buitenland
Woont u in het buitenland? En heeft u de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan kunt u een DigiD aanvragen. Had u al een DigiD voordat u verhuisde naar het buitenland? Dan kunt u die gewoon blijven gebruiken.