Hoofdinhoud
Activeren DigiD app lukt niet
Lukt het niet om de DigiD app te activeren? We geven aan wat de meest voorkomende oorzaken zijn en leggen uit wat u kunt doen.
Gebruikersnaam en/of wachtwoord onjuist/vergeten
Bent u uw gebruikersnaam vergeten?
Dan moet u een nieuwe DigiD aanvragen. Uw gebruikersnaam is namelijk privé. De helpdesk kan deze daarom niet voor u opzoeken.
Wachtwoord onjuist of vergeten?
- Ga naar www.digid.nl/herstellen
- Vul uw burgerservicenummer (BSN) en gebruikersnaam in
U kunt uw wachtwoord op 3 manieren herstellen:
Per e-mail en sms
- Vul de code in die u via e-mail ontvangt
- Vul de code in die u op uw telefoon ontvangt
- Kies een nieuw wachtwoord
Per brief
U ontvangt binnen 3 werkdagen de brief met herstelcode.
Heeft u de brief ontvangen?
- Ga naar invoeren herstelcode
- Vul uw burgerservicenummer in (BSN) en gebruikersnaam in
- Vul de herstelcode uit de brief in
- Stel een nieuw wachtwoord in
Let op, de herstelcode per brief is 21 dagen geldig vanaf aanvraag. De code per e-mail is 30 minuten geldig.
Via de DigiD app
Heeft u een geactiveerde DigiD app en kunt u hiermee nog wel inloggen? Dan kunt u uw wachtwoord direct herstellen via de DigiD app:
- Ga naar ‘Mijn DigiD’ en log in met de DigiD app.
- Kies ‘Wachtwoord wijzigen/opnieuw instellen’.
- Kies voor: ‘Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app’ en klik op ‘Volgende’.
- Voer uw nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op ‘Wachtwoord opslaan’.
- Open de DigiD app en druk op ‘Start’.
- Een koppelcode verschijnt in de DigiD app.
- Voer de koppelcode in op uw computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
- Scan de QR-code met uw DigiD app en bevestig uw keuze.
- Voer uw pincode in op de DigiD app. Uw wachtwoord is nu opnieuw ingesteld.
Toevoegen ID-check aan DigiD app lukt niet
Wanneer het toevoegen van de ID-check aan uw DigiD app niet lukt, voer dan de volgende stappen uit:
- Controleer of de NFC-lezer op uw telefoon of tablet is ingeschakeld en leg uw apparaat met de achterkant op uw identiteitsbewijs. Mogelijk is de afstand tussen de NFC-lezer en de chip in uw identiteitsbewijs te groot. Vaak helpt het dan om uw apparaat over het bewijs te verschuiven totdat er een verbinding is.
- Als er een hoesje om uw telefoon of tablet zit, verwijder dan het hoesje en probeer het opnieuw. De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding wordt gemaakt met de chip in het bewijs.
- Het kan zijn dat het NFC-radiosignaal wat door de NFC chip wordt uitgezonden, verstoord wordt door het magnetisch veld van een stalen frame van een tafel (of een ander metaal object in de buurt). Hierdoor lukt de controle van uw ID-bewijs niet. Leg het ID-bewijs in uw hand en probeer op deze wijze het ID-bewijs uit te lezen.
- Maakt u gebruik van een Samsung-toestel (S9 of S9+)? Zorg er dan voor dat de batterij van uw toestel minimaal voor 70% is opgeladen.
- Maakt u gebruik van een Apple-apparaat? Leg dan uw ID-bewijs op de achterkant en aan de bovenkant van het apparaat.
Lukt dit niet? Dan adviseren wij u om de app af te sluiten en het nogmaals te proberen.
Toevoegen ID-check met CheckID app
Werken de stappen hierboven niet? Probeer dan om de ID-check toe te voegen aan uw DigiD app door middel van de CheckID app. Met de CheckID app van DigiD kan iemand anders de ID-check aan uw DigiD app toevoegen. Vraag iemand in uw directe omgeving de CheckID app van DigiD te downloaden.
De CheckID app op de telefoon van de persoon die u helpt voert de eenmalige controle van uw identiteitsbewijs uit. Degene die u helpt hoeft zelf niet in te loggen met zijn eigen DigiD en er worden geen gegevens op de telefoon opgeslagen.
- De persoon die u helpt downloadt de CheckID app.
- Open uw eigen DigiD app.
- De persoon die u helpt, opent de CheckID app.
- Druk op ‘Start’ in uw DigiD app.
- Voer de code, die u in uw DigiD app ziet, in op de CheckID app en druk op ‘Volgende’.
- Scan met de DigiD app de QR-code in de CheckID app. en druk op ‘Bevestigen’.
- Voer de pincode van uw DigiD app in.
- Plaats uw identiteitsbewijs achter de telefoon van de persoon die u helpt.
- De CheckID app maakt een verbinding met DigiD en voegt de ID-check toe aan uw DigiD app. In uw DigiD app onder instellingen ziet u een groen vinkje bij de ID-check staan. De ID-check is dan gelukt.
Telefoon niet geschikt voor scannen ID bewijs
Heeft uw telefoon geen NFC-lezer en kunt u daardoor geen ID-check toevoegen aan uw DigiD app? Met de CheckID app van DigiD kan iemand anders u daarbij helpen. Vraag iemand in uw directe omgeving de CheckID app te downloaden. De CheckID app is te downloaden via Google Play of via de App Store.
Hoe werkt het?
- De persoon die u helpt downloadt de CheckID app.
- Open uw eigen DigiD app.
- De persoon die u helpt, opent de CheckID app.
- Druk op start in uw DigiD app.
- Voer de code die in uw DigiD app verschijnt in op de CheckID app.
- Scan met de DigiD app de QR-code die in de CheckID app verschijnt.
- Bevestig in de DigiD app dat u de eenmalige ID-check wilt uitvoeren.
- Voer de pincode van uw DigiD app in.
- Plaats uw identiteitsbewijs achter de telefoon met de CheckID app en druk op ‘Start scannen’.
- De CheckID app maakt een beveiligde verbinding met DigiD en voegt de ID-check toe aan uw DigiD app.
- In uw DigiD app onder instellingen ziet u een groen vinkje bij de ID-check staan. De ID-check is gelukt.
Melding 'Teveel apps actief'
Wilt u de DigiD app activeren op één van uw apparaten maar krijgt u de melding ‘Te veel apps actief’? Door veiligheidsredenen kunt u de DigiD app op maximaal 5 verschillende apparaten activeren. Om ruimte te maken voor de DigiD app op een ander apparaat volgt u onderstaande stappen.
- Log in op 'Mijn DigiD'
- Controleer onder het kopje ‘DigiD app’ op welke apparaten u de DigiD app heeft geactiveerd.
- Kies één of meerdere apparaten waarop u de DigiD app wilt deactiveren door te klikken op de link 'DigiD app deactiveren' en volg de stappen.
- Deactiveer ook de DigiD app op het gekozen apparaat zelf, door in het menu (linksboven in beeld) te kiezen voor 'Instellingen' en vervolgens voor 'Deactiveren'.
- U kunt nu weer een DigiD app activeren op een ander apparaat.
Melding 'Er kan geen verbinding worden gemaakt met DigiD'
Kunt u de DigiD app niet activeren of lukt het niet om in te loggen? En krijgt u de foutmelding 'Er kan geen verbinding worden gemaakt met DigiD'?
Dit is een bekend probleem. Wij werken aan een oplossing. Wij raden u aan om het op een later moment opnieuw te proberen. U kunt in de Playstore of App store controleren of er een update voor de app is. Zorg dat u na een update de laatste versie van de app download.
Heeft u direct een oplossing nodig? U kunt onderstaande stappen uitvoeren. Vaak lukt het hierna wel om de DigiD app te activeren of in te loggen.
- Verander de aangegeven taal in de DigiD app. Ga hiervoor via het menu van de DigiD app naar Instellingen – Taal.
- Verander de taal van Nederlands naar Engels of van Engels naar Nederlands. Zodra de DigiD app goed functioneert, kunt u de taal direct weer wijzigen naar de taal die u wilt.
- Verander ook de taal op uw toestel via de instellingen van uw toestel.
- Verwijder de DigiD app en installeer deze opnieuw.
- Stel de datum en tijd van uw toestel in op 'Automatisch' via de instellingen van uw toestel.
- Wijzig van internetverbinding. Schakel van wifi naar 4G/5G.
- De DigiD app, het besturingssysteem van uw apparaat en de internetbrowser moeten up-to-date zijn. Zorg dat u de laatste versies heeft.
- Schakel antivirus en beveiligingsprogramma's zoals KPN veilig (tijdelijk) uit. Heeft u een iPhone? Controleer dan of de mobiele data staat ingeschakeld.
Melding 'Time-out'
Lukt het activeren of inloggen met de DigiD app niet? U krijgt de melding ‘Niet gelukt, u bent niet ingelogd (time-out)? Dit is een bekend probleem. Wij werken aan een oplossing. Wij raden u aan om het op een later moment opnieuw te proberen.
Heeft u direct een oplossing nodig?
U kunt onderstaande stappen uitvoeren om het probleem op te lossen. Heeft u al een actieve app?
- Verander de taal in de DigiD app. Ga hiervoor via het menu van de DigiD app naar Instellingen – Taal. Als de DigiD app goed werkt, kunt u de taal direct weer veranderen naar de taal die u wenst.
- Verander de taal op uw toestel van Nederlands naar Engels. Of van Engels naar Nederlands.
- Verwijder de DigiD app en installeer deze opnieuw.
- Stel de datum en tijd van uw toestel in op 'Automatisch', via Instellingen
- Verander van internetverbinding. Schakel van wifi naar 4G/5G.
- De DigiD app, het besturingssysteem van uw toestel en de internetbrowser moeten up-to-date zijn. Zorg dat u de laatste versies heeft.
- Schakel antivirus en beveiligingsprogramma's zoals KPN veilig (tijdelijk) uit.
Heeft u een iPhone? Controleer dan of de mobiele data staat ingeschakeld voor de DigiD app. Ga hiervoor naar Instellingen, scroll naar beneden en kies 'DigiD'.
Melding 'Helaas u kunt niet verder'
Ontdek welke oplossing bij deze melding voor u van toepassing is om uiteindelijk DigiD te activeren.