Hoofdinhoud
Inloggen met DigiD app lukt niet
Lukt het niet om met DigiD app in te loggen? We geven aan wat de meest voorkomende oorzaken zijn en leggen uit wat u kunt doen.
Pincode vergeten of wijzigen
Pincode vergeten
Ga naar het menu van de DigiD app. Kies ‘instellingen’ en vervolgens ‘Deactiveren’.
U kunt de app nu opnieuw activeren en een nieuwe pincode kiezen. Uw eerder gekozen pincode is hierna niet meer geldig.
Pincode wijzigen?
Als u de pincode van uw DigiD app wilt wijzigen, volg dan de onderstaande stappen:
- Open de DigiD app
- Klik op het menu-icoon (linksboven in beeld)
- Kies voor ‘Pincode wijzigen’
- Weet u uw huidige pincode nog? Kies dan voor ‘Doorgaan’
- Voer uw huidige pincode in
- Voer uw nieuwe pincode in en herhaal deze ter bevestiging
- Uw pincode is gewijzigd en kies voor ‘OK’
Koppelcode invoeren, maar u logt in op één apparaat (Apple)
Wanneer u met de DigiD app inlogt op uw iPad of iPhone, kan het gebeuren dat u gevraagd wordt de koppelcode in te voeren. Dit wordt veroorzaakt door de instellingen van de browser die u op uw mobiele apparaat gebruikt. Uw browser staat dan ingesteld als ‘desktopsite’. Ga naar de instellingen van uw browser en schakel deze functie uit.
U kunt deze instelling op twee manieren aanpassen:
- In de instellingen van uw iPad of iPhone. Dit betekent dat de gewijzigde instelling geldt voor alle websites die u via Safari bezoekt.
- Of u past de instelling aan in de browser. Dan geeft u aan per website of u gebruik wilt maken van de desktopsite of mobiele site:
Instelling ‘dekstopsite’ aanpassen in de instellingen van uw toestel voor alle websites:
- Ga naar de instellingen van uw iPad.
- Ga naar de Safari browser.
- Zoek de functionaliteit ‘Vraag om desktopsite’.
- Zet deze functionaliteit uit. U kunt nu weer inloggen met de DigiD app.
Instelling desktopsite aanpassen in de browser voor een enkele website:
- Open de Safari browser.
- Ga naar de website van de instantie waar u in wilt loggen.
- Klik op het 'aA' icoontje linksboven in de adresbalk.
- U krijgt nu een menu waarin u om de mobiele website kunt vragen.
- U kunt ook klikken op website-instellingen en de instelling voor deze website vastleggen, zodat u in het vervolg automatisch de mobiele site te zien krijgt. U kunt nu weer inloggen met de DigiD app.
Koppelcode invoeren, maar u logt in op één apparaat (Android)
Wanneer u met de DigiD app inlogt op één apparaat, kan het gebeuren dat u gevraagd wordt de koppelcode in te voeren. Dit wordt veroorzaakt door de instellingen van de browser die u op uw mobiele apparaat gebruikt. Uw browser staat dan ingesteld als ‘desktopsite’. Ga naar de instellingen van uw browser en schakel deze functie uit.
Het kan zijn dat DigiD app niet goed werkt in sommige browsers. Om er zeker van te zijn dat u kunt inloggen, kunt u het beste gebruik maken van een van de browsers: Chrome, Firefox, Edge, Safari (Apple).
Stap 1: controleer uw standaard browser
Via de instellingen van uw telefoon kunt u controleren welke browser u als standaard heeft ingesteld. Weet u niet hoe u dit kunt doen? Zoek dan op internet naar instructies voor uw toestel. Typ in het zoekveld op internet: controleren welke browser als standaard staat ingesteld [naam van uw toestel].
Stap 2: is een andere browser als standaard ingesteld?
- Ja, verander dit dan naar een van de hiervoor genoemde browsers. Zorg dat u de nieuwste versie van de browser heeft. U kunt deze ook downloaden via de Playstore/App store en daarna als standaardbrowser instellen.
- Nee, download dan een nieuwe browser, een van de andere drie, via de Playstore/App store. Stel deze browser via de instellingen van uw toestel in als standaardbrowser.
Stap 3: probeer opnieuw in te loggen
Log niet in via een snelkoppeling of een zoekwidget. Het kan ook zijn dat het probleem met inloggen veroorzaakt wordt, doordat u gebruik maakt van een snelkoppeling op uw startscherm of bureaublad om naar de website te gaan waar u wilt inloggen.
Maak geen gebruik van snelkoppelingen maar ga eerst naar uw browser en dan naar de website waar u wilt inloggen. U kunt dan weer inloggen met de DigiD app. De Google zoekwidget is geen browser, u kunt deze niet gebruiken om in te loggen met DigiD. U kunt de Google zoekwidget herkennen aan het onderstaande icoontje:
DigiD app opent niet (Android)
De DigiD app ondersteunt niet alle mobiele browsers, waardoor u mogelijk de foutmelding ‘DigiD app opent niet’ krijgt op uw Android apparaat.
Deze melding kunt u krijgen als u inlogt via de vooraf geïnstalleerde 'Internet app' van Samsung. Doe dan het volgende:
- Open de Internet app van Samsung.
- Klik rechtsonder op de drie streepjes om het menu te openen.
- Klik op ‘Instellingen’.
- Klik op ‘Nuttige functies’.
- Zet de optie ‘Koppelingen in apps openen’ aan.
Maakt u geen gebruik van de Internet app van Samsung en u wilt inloggen met de DigiD app op uw Android apparaat. Maak dan gebruik van één van de volgende browsers:
- Mozilla Firefox
- Google Chrome
- Microsoft Edge
Mocht bovenstaande niet werken dan adviseren wij u om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord en – indien vereist – met de aanvullende sms-controle.
Melding 'Helaas u kunt niet verder'
Ontdek welke oplossing bij deze melding voor u van toepassing is om uiteindelijk DigiD te activeren.
Melding 'Er kan geen verbinding worden gemaakt met DigiD'
Kunt u de DigiD app niet activeren of lukt het niet om in te loggen? En krijgt u de foutmelding 'Er kan geen verbinding worden gemaakt met DigiD'?
Dit is een bekend probleem. Wij werken aan een oplossing. Wij raden u aan om het op een later moment opnieuw te proberen. U kunt in de Playstore of App store controleren of er een update voor de app is. Zorg dat u na een update de laatste versie van de app download.
Heeft u direct een oplossing nodig? U kunt onderstaande stappen uitvoeren. Vaak lukt het hierna wel om de DigiD app te activeren of in te loggen.
- Verander de aangegeven taal in de DigiD app. Ga hiervoor via het menu van de DigiD app naar Instellingen – Taal.
- Verander de taal van Nederlands naar Engels of van Engels naar Nederlands. Zodra de DigiD app goed functioneert, kunt u de taal direct weer wijzigen naar de taal die u wilt.
- Verander ook de taal op uw toestel via de instellingen van uw toestel.
- Verwijder de DigiD app en installeer deze opnieuw.
- Stel de datum en tijd van uw toestel in op 'Automatisch' via de instellingen van uw toestel.
- Wijzig van internetverbinding. Schakel van wifi naar 4G/5G.
- De DigiD app, het besturingssysteem van uw apparaat en de internetbrowser moeten up-to-date zijn. Zorg dat u de laatste versies heeft.
- Schakel antivirus en beveiligingsprogramma's zoals KPN veilig (tijdelijk) uit. Heeft u een iPhone? Controleer dan of de mobiele data staat ingeschakeld.
Melding 'DigiD app loopt vast na controle e-mailadres'
Loopt de DigiD app vast na het beantwoorden van de vraag of uw e-mailadres nog klopt? Dit is een bekend probleem. Wij werken aan een oplossing. Wij raden u aan om DigiD aan te vragen via een andere browser. Het kan zijn dat DigiD app niet goed werkt in sommige browsers. Om er zeker van te zijn dat u kunt inloggen, kunt u het beste gebruik maken van een van de browsers: Chrome, Firefox, Edge, Safari (Apple).
Mocht dit geen oplossing bieden, dan vragen wij u om het op een later tijdstip opnieuw te proberen. Heeft u direct een oplossing nodig? U kunt onderstaande stappen uitvoeren om het probleem op te lossen.
Stap 1: sluit de DigiD app helemaal af
Sommige apps worden niet helemaal afgesloten wanneer u terugkeert naar het startscherm. Als u ze niet afsluit in de lijst van actieve apps, blijven ze op de achtergrond draaien. Het is belangrijk dat u de app dus echt goed afsluit. Lees hieronder hoe u dit kunt doen. Heeft u een ander toestel of besturingssysteem en weet u niet hoe u een app echt moet afsluiten? Zoek dan op internet naar instructies.
Android
Tik op de Recent-toets (linker toets onderaan het apparaat). Een overzicht van alle openstaande apps opent. Veeg de kleine weergave van de DigiD app naar boven om de app helemaal af te sluiten.
iOS (Apple)
Druk tweemaal achter elkaar op de Thuisknop (knop onderaan het apparaat). Een overzicht van alle openstaande apps opent. Veeg de kleine weergave van de DigiD app naar boven om de app helemaal af te sluiten. Op apparaten zonder thuisknop veegt u van onderaan het scherm een stukje naar boven. Doe dit tot ongeveer tot de helft van het scherm, terwijl u de vinger of duim op het scherm houdt.
Stap 2: open de DigiD app en maak het proces af
Loopt de DigiD app weer vast? Verwijder dan de DigiD app (het liefst vanuit de store) en installeer de DigiD app opnieuw. Voer hierna stap 1 en 2 opnieuw uit als de app weer vastloopt.
Melding 'Time-out'
Lukt het activeren of inloggen met de DigiD app niet? U krijgt de melding ‘Niet gelukt, u bent niet ingelogd (time-out)? Dit is een bekend probleem. Wij werken aan een oplossing. Wij raden u aan om het op een later moment opnieuw te proberen.
Heeft u direct een oplossing nodig?
U kunt onderstaande stappen uitvoeren om het probleem op te lossen. Heeft u al een actieve app?
- Verander de taal in de DigiD app. Ga hiervoor via het menu van de DigiD app naar Instellingen – Taal. Als de DigiD app goed werkt, kunt u de taal direct weer veranderen naar de taal die u wenst.
- Verander de taal op uw toestel van Nederlands naar Engels. Of van Engels naar Nederlands.
- Verwijder de DigiD app en installeer deze opnieuw.
- Stel de datum en tijd van uw toestel in op 'Automatisch', via Instellingen
- Verander van internetverbinding. Schakel van wifi naar 4G/5G.
- De DigiD app, het besturingssysteem van uw toestel en de internetbrowser moeten up-to-date zijn. Zorg dat u de laatste versies heeft.
- Schakel antivirus en beveiligingsprogramma's zoals KPN veilig (tijdelijk) uit.
Heeft u een iPhone? Controleer dan of de mobiele data staat ingeschakeld voor de DigiD app. Ga hiervoor naar Instellingen, scroll naar beneden en kies 'DigiD'.
Melding bij inloggen CoronaCheck-app 'Helaas kunt u niet verder'
Dit kan te maken hebben met de browser die u als standaard heeft ingesteld op uw toestel. U kunt onderstaande stappen uitvoeren om het probleem op te lossen.
Voor een goede werking van de CoronaCheck-app met de DigiD app is het belangrijk dat u op uw toestel een browser als standaard heeft ingesteld, waar de DigiD app goed op werkt. Om er zeker van te zijn dat u kunt inloggen, kunt u het beste gebruik maken van één van de browsers: Chrome, Firefox, Edge, Safari (Apple).
- Controleer welke browser als standaard staat ingesteld op uw toestel. Via de instellingen van uw telefoon kunt u controleren welke browser u als standaard heeft ingesteld. Weet u niet hoe u dit kunt doen? Zoek dan op internet naar instructies voor uw toestel. Typ in het zoekveld op internet: controleren welke browser als standaard staat ingesteld [naam van uw toestel].
- Is een andere browser als standaard ingesteld?
- Ja, verander dit dan naar een van de hiervoor genoemde browsers. Zorg dat u de nieuwste versie van de browser heeft. U kunt deze ook downloaden via de Playstore/App store en daarna als standaardbrowser instellen.
- Nee, download dan een nieuwe browser, een van de andere drie, via de Playstore/App store. Stel deze browser via de instellingen van uw toestel in als standaard. - Probeer opnieuw in te loggen via de CoronaCheck-app.
Inloggen met DigiD app in CoronaCheck-app lukt niet vanwege standaard browser.
Heeft u problemen met inloggen met de DigiD app in de CoronaCheck-app? Dan kan dit te maken hebben met de browser die u als standaard heeft ingesteld op uw toestel. U kunt onderstaande stappen uitvoeren om het probleem op te lossen.
Voor een goede werking van de CoronaCheck-app met de DigiD app is het belangrijk dat u op uw toestel een browser als standaard heeft ingesteld, waar de DigiD app goed op werkt. Om er zeker van te zijn dat u kunt inloggen, kunt u het beste gebruik maken van één van de browsers: Chrome, Firefox, Edge, Safari (Apple).
- Controleer welke browser als standaard staat ingesteld op uw toestel. Via de instellingen van uw telefoon kunt u controleren welke browser u als standaard heeft ingesteld. Weet u niet hoe u dit kunt doen? Zoek dan op internet naar instructies voor uw toestel. Typ in het zoekveld op internet: controleren welke browser als standaard staat ingesteld [naam van uw toestel].
- Is een andere browser als standaard ingesteld? Ja, verander dit dan naar een van de hiervoor genoemde browsers. Zorg dat u de nieuwste versie van de browser heeft. U kunt deze ook downloaden via de Playstore/App store en daarna als standaardbrowser instellen. Nee, download dan een nieuwe browser, een van de andere drie, via de Playstore/App store. Stel deze browser via de instellingen van uw toestel in als standaard.
- Probeer opnieuw in te loggen via de CoronaCheck-app.
Inloggen CoronaCheck-app lukt niet. Melding 'Er is een technisch probleem'
Volg onderstaande stappen om het probleem op te lossen:
- Sluit de CoronaCheck-app af.
- Sluit alle internetpagina’s af waar DigiD op staat.
- Verwijder alle cookies uit de browser en leeg de cache. (Zie instellingen in de browser.)
- Start de CoronaCheck-app en log opnieuw in met uw DigiD app of sms-controle.
Inloggen CoronaCheck-app lukt niet. Alleen met gebruikersnaam en wachtwoord.
In sommige gevallen wordt u onterecht gevraagd om alleen in te loggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Om vanuit de CoronaCheck-app in te loggen met DigiD moet u normaal gesproken inloggen met de DigiD app of DigiD met sms-controle. Als u alleen kunt inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord, kan dit twee oorzaken hebben: DigiD werkt niet goed met uw browser of uw browser is niet geüpdatet naar de nieuwste versie.
Volg onderstaande stappen om het probleem op te lossen.
- Sluit de CoronaCheck-app af.
- Maak gebruik van één van de volgende browsers: Google Chrome, Firefox, Microsoft, Edge, Safari
- Zorg ervoor dat u de nieuwste versie van deze browser heeft.
- Stel deze browser in als standaard browser.
- Start de Coronacheck-app opnieuw op en probeer in te loggen met DigiD.
- Heeft dit niet geholpen? Als u gebruik maakt van een virusscanner zoals KPN Veilig of Ziggo Save Online, dan kan dit de oorzaak zijn. Zet deze virusscanner tijdelijk uit en probeer daarna opnieuw in te loggen in de CoronaCheck-app.