Hoofdinhoud

Fraude of misbruik

Vermoedt u dat iemand uw DigiD-inloggegevens in bezit heeft of is uw telefoon met de DigiD app gestolen. Onderneem dan direct actie.

Iemand kan met uw inloggegevens bijvoorbeeld uw bankrekeningnummer bij de Belastingdienst wijzigen of persoonlijke gegevens bekijken in MijnOverheid. Dit kan nare gevolgen voor u hebben en dat moet snel worden voorkomen. 

Gevaarlijke situaties

Volg onderstaande stappen in de volgende situaties: 

  • Iemand anders heeft uw inloggegevens
  • malware (virus) op uw apparaat
  • DigiD-gegevens ingevuld op een valse website (phishing)

Heeft u bijvoorbeeld op een link geklikt, een QR-code gescand in een nepbericht, of via e-mail of sms uw DigiD-inloggegevens ingevuld? Volg onderstaande stappen en neem contact op met de Fraudehelpdesk. 

Ga naar de website van de fraudehelpdeskExterne link

Let op, heeft u uw bankgegevens ingevuld? Neem dan contact op met uw bank

    Telefoon met DigiD app is gestolen

    Deactiveer de Digid app op het apparaat dat is gestolen. U kunt dit doen in uw persoonlijke Mijn DigiD-account. Heeft u de app gedeactiveerd op het gestolen apparaat? Dan is het niet meer mogelijk om de DigiD app op dat apparaat te gebruiken. U kunt de app dan weer veilig installeren op uw nieuwe telefoon of tablet. 

    Is er daadwerkelijk fraude gepleegd?

    Dan is het belangrijk dat u dit meldt. Doe aangifte van fraude bij de politie. Probeer zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen voor de aangifte.

    Bent u slachtoffer van identiteitsfraude? Meld dit ook bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Het CMI geeft ondersteuning en advies wat u moet doen als u slachtoffer bent van identiteitsfraude.

    Lees meer over het CMI op de website van de RijksoverheidExterne link