Hoofdinhoud
Activeren DigiD lukt niet
Lukt het niet om DigiD te activeren? We geven aan wat de meest voorkomende oorzaken zijn en leggen uit wat u kunt doen.
Gebruikersnaam en/of wachtwoord onjuist/vergeten
- U bent uw gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten of u voert een andere gebruikersnaam en/of wachtwoord in dan die u heeft bedacht bij de aanvraag.
- Bij het activeren van uw DigiD moet u precies dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord invoeren die u bij de aanvraag heeft bedacht. Zijn deze niet precies gelijk of bent u deze vergeten, dan kunt u uw DigiD niet activeren. Vraag dan opnieuw een DigiD aan.
Verkeerde activeringscode
Heeft u meerdere aanvragen voor DigiD gedaan? Dan kan het zijn dat u niet de laatst ontvangen activeringscode gebruikt.
- Zorg dat u de activeringscode gebruikt uit de brief met de datum van uw laatste aanvraag.
- Het kan ook zijn dat u een ander soort code gebruikt, bijvoorbeeld een verouderde activeringscode, de controlecode via e-mail of sms.
- Zorg dat u de activeringscode uit de brief gebruikt. Deze code start met de ‘A’.
- Let bij het invullen van de activeringscode op mogelijke verwarring tussen cijfers en letters. Bijvoorbeeld: ‘S’ en ‘5’, ‘Z’ en ‘2’, ‘B’ en ‘8’ of ‘O’ en ‘0’.
3 keer verkeerde activeringscode ingevuld
U heeft 3 keer een verkeerde activeringscode ingevuld. De aanvraag voor uw DigiD is vanwege veiligheidsredenen hierdoor stopgezet, maar de brief met activeringscode wordt nog wel verstuurd. Deze activeringscode kunt u niet meer gebruiken.
Vraag een nieuwe DigiD aan en wacht met het activeren tot u de nieuwe brief heeft ontvangen. Zorg dat u de activeringscode uit de brief gebruikt met de datum van uw laatste aanvraag.
Activeringscode op verkeerde plek ingevuld
Heeft u de activeringscode uit de brief op de verkeerde plek ingevuld. Bijvoorbeeld op het veld voor uw wachtwoord. De activeringscode uit de brief is niet uw wachtwoord. De activeringscode vult u in bij het activeren, nádat u uw gebruikersnaam en wachtwoord heeft ingevuld.
Activeringscode is verlopen
Na 21 dagen is de activeringscode verlopen. Vraag een nieuwe DigiD aan. Wacht met het activeren tot u de nieuwe brief heeft ontvangen.
Brief met activeringscode niet ontvangen
Ontvangt u de brief met de activeringscode voor DigiD niet? We geven aan wat de meest voorkomende oorzaken zijn en leggen uit wat u kunt doen.
Brief met activeringscode verzonden naar BRP-adres
DigiD stuurt de brief met activeringscode naar het adres waarop u staat ingeschreven bij uw gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u momenteel niet op dit adres of heeft u problemen om daar post te ontvangen?
- Zorg dat u de post op het BRP-adres kunt ontvangen.
- De brief met activeringscode heeft u misschien over het hoofd gezien. De brief zit in een witte envelop zonder logo.
- U bent kortgeleden verhuisd en uw adreswijziging is nog niet doorgevoerd door uw gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP). Hierdoor is de brief verstuurd naar uw oude adres. Wacht tot uw adreswijziging is doorgevoerd en vraag een nieuwe DigiD aan. Stel de doorzendservice van PostNL in en vraag een nieuwe DigiD aan. Kijk op de website van PostNL voor de voorwaarden van de doorzendservice.
- Er is een andere reden, bijvoorbeeld een probleem bij het bezorgen van de post.
Aanvraag voor DigiD niet afgemaakt
U heeft de aanvraag voor DigiD niet afgemaakt, waardoor de brief niet is verzonden. Controleer of u de aanvraag goed heeft afgemaakt. Dit doet u door een nieuwe aanvraag op de website van DigiD te doen. Als de aanvraag is gelukt, krijgt u de melding:
‘Uw DigiD is al aangevraagd, maar nog niet geactiveerd. Een brief met activeringscode is naar uw huisadres gestuurd. Hiermee kunt u uw DigiD activeren’.
Als u de aanvraag goed heeft gedaan, kunnen we niet zeggen wat de reden is dat u de activeringsbrief niet heeft ontvangen. Wij adviseren u om opnieuw een activeringscode aan te vragen (indien de aanvraag niet langer dan 21 dagen geleden is geweest) of een nieuwe DigiD aan te vragen.
Krijgt u de bovenstaande melding niet? Dan heeft u de aanvraag niet afgemaakt. Ga verder en vraag DigiD aan.
SMS-code niet ontvangen
Ontvangt u de sms-code voor DigiD niet? We geven de meest voorkomende oorzaken aan met uitleg wat u kunt doen.
Geen sms-controle ingesteld
U heeft geen sms-controle ingesteld op uw DigiD: vraag de sms-controle aan in Mijn DigiD.
Verkeerd telefoonnummer toegevoegd aan DigiD
U heeft een verouderd of fout telefoonnummer toegevoegd aan uw DigiD. U kunt het telefoonnummer controleren tijdens het inloggen. Op het inlogscherm worden de laatste 3 cijfers van het telefoonnummer getoond waar de sms-code naartoe is gestuurd.
- Controleer op de website van DigiD in Mijn DigiD of het telefoonnummer juist is.
- Geen serviceberichten kunnen ontvangen
- U kunt geen serviceberichten ontvangen.
- Controleer of uw (mobiele) telefoon voldoende bereik heeft.
- Schakel eventueel uw (mobiele) telefoon kort uit.
- Schakel uw (mobiele) telefoon weer in, zodat deze opnieuw contact maakt met het mobiele netwerk van uw telefoonaanbieder.
- Ga naar een plek waar u wel bereik heeft.
- Kijk op de website van uw telefoonaanbieder of er storingen zijn.
- Helpt dit niet? Neem contact op met uw telefoonaanbieder. Geef daarbij de datum en het tijdstip door dat de sms-code ontvangen had moeten worden. Dan kan uw telefoonaanbieder gericht onderzoek doen.
- Neem ook contact op met uw telefoonaanbieder als u pas bent overgestapt naar een andere telefoonaanbieder.
- Helpen de genoemde stappen niet?
- Kies in het DigiD inlogscherm voor ‘Geen code ontvangen?’ en vervolgens voor ‘Bel mij met een gesproken sms’.
- U wordt dan gebeld en ontvangt een gesproken SMS. Dit werkt in veel gevallen wel.
SMS-code wordt niet geaccepteerd
Wordt de sms-code die u invult niet geaccepteerd? De controlecode via sms bestaat uit 6 cijfers. Deze ontvangt u via sms op uw telefoon.
Brief met sms-code niet ontvangen
Ontvangt u de brief met de sms-code voor DigiD niet? We geven aan wat de meest voorkomende oorzaken zijn en leggen uit wat u kunt doen.
Brief met sms-code verzonden naar BRP-adres
DigiD stuurt de brief met sms-code naar het adres waarop u staat ingeschreven bij uw gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u momenteel niet op dit adres of heeft u problemen om daar post te ontvangen?
- Zorg dat u de post op het BRP-adres kunt ontvangen.
- De brief met sms-code heeft u misschien over het hoofd gezien. De brief zit in een witte envelop zonder logo.
- U bent kortgeleden verhuisd en uw adreswijziging is nog niet doorgevoerd door uw gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP). Hierdoor is de brief verstuurd naar uw oude adres. Wacht tot uw adreswijziging is doorgevoerd en vraag een nieuwe DigiD aan. Stel de doorzendservice van PostNL in en vraag een nieuwe DigiD aan. Kijk op de website van PostNL voor de voorwaarden van de doorzendservice.
- Er is een andere reden, bijvoorbeeld een probleem bij het bezorgen van de post.
Aanvraag voor sms-controle niet afgemaakt
U heeft de aanvraag van de sms-controle niet afgemaakt, waardoor de brief niet is verzonden.
- Controleer of u de aanvraag van de sms-controle goed heeft afgemaakt door in te loggen op de website van DigiD in Mijn DigiD. Als de aanvraag is gelukt, krijgt u de melding: ‘U heeft de sms-controle aangevraagd, maar u kunt deze nog niet meteen gebruiken. Daarvoor moet u de sms-controle eerst activeren. U ontvangt zo spoedig mogelijk een brief met daarin de activeringscode’.
- Als u het aanvragen van de sms-controle goed heeft gedaan, kunnen wij niet zeggen wat de reden is dat u de brief niet heeft ontvangen. Wij adviseren u om de sms-controle opnieuw aan te vragen via ‘Mijn DigiD’.
- Krijgt u bovenstaande melding niet? Dan is er iets misgegaan tijdens het aanvragen van de sms-controle of is de activeringsperiode verlopen (na 21 dagen). Wij raden u aan om de sms-controle opnieuw aan te vragen via Mijn DigiD.
Melding 'Helaas kunt u niet verder'
Ontdek welke oplossing bij deze melding voor u van toepassing is om uiteindelijk DigiD te activeren.